Sök:

Sökresultat:

3161 Uppsatser om Skolans värld - Sida 1 av 211

"Tjeckisk" skolstart i Sverige

Att intrÀda i skolans vÀrld Àr ett stort steg i barnets liv. Sverige har en sÄdan skolstartsmodellsom ger barnen möjligheter att intrÀda i skolans vÀrld vid olika tidpnnkter. Varianten attintrÀda i skolans vÀrld ett Är senare anvÀnds trots allt nÀstan inte alls. Det innebÀr attkonsekvenserna av denna modell blir sÄdana att en del barn som Àr födda sent pÄ Äret intrÀderi skolans vÀrld utan att ha uppnÄtt Älder sex Är. Enligt forskarna pÄverkar detta negativtbarnets skolgÄng och studieresultat.

Skolans sociala funktion : med relationer, fostran och lÀrande i fokus

Syftet med denna studie Àr att undersöka vad skolans personal uppfattar vara skolans sociala funktion. Vi har i vÄr studie kommit fram till att styrdokument, litteratur och forskning visar att skolans sociala funktion Àr en bÄde omfattande och viktig del i skolans vardagspraktik. Den berör aspekter som fostran, lÀrande och mÀnskliga relationer samt samverkan mellan hem, skola och elevhÀlsa. Detta stÀmmer till stor del överens med vad vÄra respondenters uppfattning och upplevelser gÀllande skolans sociala arbete. Men samtidigt uttrycker flera av respondenterna en osÀkerhet om vad den sociala funktionen innebÀr i praktiken, vad som stÄr i aktuella styrdokument, vad en social funktion kan eller ska innehÄlla och hur mycket tid det sociala arbetet fÄr ta irelation till de kunskapsmÄl som ska uppnÄs..

VÀrdegrunden i skolans vardag Etiken i kristen tradition och vÀsterlÀndsk humanism

Examensarbetet behandlar frÄgan om vÀrdegrunden i skolans vardag, vad vÀrdegrunden bygger pÄ och hur den gestaltas i pedagogik och annan verksamhet i skolan. Arbetet baseras dels pÄ en litteraturstudie som syftar till att undersöka skolans historia, framför allt dess kristna pÄverkan och lÀroplansutvecklingen, samt en begreppsdefinition. Dels baseras det pÄ en kvalitativ intervjustudie av 10 lÀrare i grundskolan. Intervjustudiens syfte Àr att undersöka lÀrares uppfattningar av vad vÀrdegrunden handlar om och hur den kommer till uttryck i den dagliga verksamheten..

Specialpedagogens funktion i skolans ledning en jÀmförande undersökning

Syftet med denna undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ vilken funktion specialpedagogen kan ha i skolans ledning samt att jĂ€mföra rektors respektive specialpedagogens syn pĂ„ specialpedagogens funktion i ledningsgruppen. UtifrĂ„n detta syfte stĂ€lls frĂ„gor som: Vilken Ă€r specialpedagogens funktion i skolans ledningsgrupp? Är det ett medvetet val att en specialpedagog ingĂ„r i skolan ledningsgrupp? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ individanpassningen i skolan? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ integration/segregation? Och vem Ă€ger specialpedagogiken pĂ„ skolan? Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre rektorer och tre specialpedagoger pĂ„ tre olika skolor. Samtliga specialpedagoger medverkar i respektive skolas ledningsgrupp. Studien visar att specialpedagogen har en stor betydelse pĂ„ dessa skolor.

Skolans uppdrag över tid. En analys av de tre senaste lÀroplanerna för svensk grundskola.

Syfte: Undersöka om det finns en förÀndring över tid nÀr det kommer till fokus pÄ skolans tudelade uppdrag: medborgar- och kunskapsuppdraget.Metod: En kvalitativ och en kvantitativ innehÄllsanalys av de tre senaste lÀroplanerna (Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11). Till hjÀlp anvÀnds tvÄ idealtyper, vilka Àr skolans bÄda uppdrag. Den kvalitativa delen undersöker hur dessa formuleras, medan den kvantitativa rÀknar relaterade nyckelord.Resultat: Studien lyckas inte visa upp att det finns nÄgra sÀrskilda skillnader av fokus i lÀroplanerna nÀr det kommet till skolans tudelade uppdrag över tid. Gemensam för alla lÀroplanerna, och för bÄda uppdragen, Àr att de har ökat i sÄvÀl kvalitativ beskrivning och kvantitet..

Skolans demokratiska fostrande roll : Undersökning om gymnasieelevers uppfattning av skolans demokratiska fostrande roll samt om elevernas egna roll i skoldemokratin.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur gymnasieelever uppfattar skolans demokratiska fostrande roll samt hur den lokala skolan har lyckats i sin roll som demokratiska fostrare. För att svara pÄ syftet har vi stÀllt följande frÄgestÀllningar: Hur medvetna Àr eleverna egentligen om skolans demokratiska fostrande roll? Vilken typ av regler anser eleverna vara de viktigaste? StÀmmer de demokratiska mÄl som presenteras i den undersökta skolans arbetsplan och skolplan vÀl överens med de mÄl som finns i lÀroplanen Lpf 94 och skollagen?Det anvÀnda kÀllmaterialet bestÄr av enkÀtundersökningar gjorda med elever som gÄr Ärskurs 3 pÄ gymnasiet samt Àven arbetsplan och skolplan frÄn den undersökta skolan. Resultaten visar pÄ att eleverna Àr medvetna om skolans demokratiska fostrande roll i de flesta aspekterna. DÀremot visar undersökningen pÄ att det praktiska arbetet kring skolans demokratiska fostran Àr bristfÀllig.

FörÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete - en jÀmförande studie mellan tvÄ skolor

Detta arbete handlar om förÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete pÄ en svensk kommunal skola jÀmfört med en svensk utlandsplacerad privatskola. Genom en enkÀtundersökning har vi fÄtt en bild av hur förÀldrar och lÀrare pÄ skolorna ser pÄ engagemanget. Syftet med arbetet Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt förÀldrarna engagerar sig i skolans arbete och vilka skillnader och likheter det finns mellan de bÄda skolorna. Resultatet visar att de tvÄ skolorna skiljer sig Ät genom att förÀldrarna pÄ den utlandsplacerade privatskolan har mer tid att engagera sig i barnens skolgÄng. FörÀldrarna pÄ bÄda skolorna tycker dock att det Àr mycket viktigt att engagera sig i skolans arbete, för barnens bÀsta..

Social Ängest: arbetssÀtt och redovisningsformer i skolan

Denna uppsats handlar om social Ängest hos elever i skolan relaterat till skolans arbetssÀtt och redovisningsformer. VÄrt syfte var att undersöka lÀrares uppfattningar huruvida skolans arbetssÀtt och redovisningsformer kan medföra eller motverka att social Ängest framkallas hos eleverna. Syftet var Àven att undersöka elevers Äsikter om arbetssÀtt och redovisningsformer i skolan. UtifrÄn resultatet av enkÀtundersökningen, intervjuerna och det som tidigare forskats fram i Àmnet drog vi slutsatsen att skolans arbetssÀtt och redovisningsformer bÄde kan medföra och motverka att social Ängest framkallas hos eleverna. Detta beroende pÄ vilken hÀnsyn som tas till problem med social Ängest i skolans vardagliga arbete..

Specialpedagogiska insatser för barn med koncentrationssvÄrigheter i förskolan och i skolans tidigare Är

Gullberg, Jessica. & Mejborn, Susanne. (2006). Specialpedagogiska insatser för barn med koncentrationssvÄrigheter i förskolan och skolans tidigare Är. (Special pedagogical efforts for children with difficulties in concentration in preschool and the earlier years of education).

Undervisning i skolans nÀrmiljö : en studie av hur och varför den bedrivs pÄ skolor i Är 1-6.

Arbetets syfte Àr att efter en genomgÄng av den hÀr relevanta litteraturen studera hur lÀrare ser pÄ undervisning i skolans nÀrmiljö samt varför denna bedrivs. Jag inleder med att ta upp olika syn pÄ barns lÀrande. DÀrefter följer ett avsnitt om skolans förutsÀttningar för ett autentiskt och meningsfullt lÀrande. Den teoretiska delen redogör ocksÄ för litteratur dÀr jag nÀrmar mig undervisning i skolans nÀrmiljö. Utomhuspedagogik, skolgÄrden som pedagogisk resurs och stadsstudier Àr de Àmnen som frÀmst behandlas hÀr.

Kunskapsuppdraget vs demokratiuppdraget : En studie av grundskollÀrares syn pÄ skolans och lÀrarens roller och uppdrag

Studien syftar till att synliggöra verksamma grundskollÀrares syn pÄ skolans roll och uppdrag i samhÀllet, relationen mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiuppdrag samt lÀrarens roll och uppdrag i skolan i relation till aktuella styrdokument. ForskningsfrÄgorna för studien Àr följande:? Hur ser verksamma grundskollÀrare pÄ skolans roll och uppdrag i samhÀllet?? Hur ser dessa lÀrare pÄ skolans kunskapsuppdrag respektive demokratiuppdrag?? Hur ser dessa lÀrare pÄ lÀrarens roll och uppdrag i skolan?? Hur förhÄller sig lÀrarnas uttalanden till Lgr 11 och Skollagen?För att besvara dessa frÄgor har det gjorts kvalitativa intervjuer av fem verksamma grundskollÀrare samt en webbenkÀt för att fÄ fram lÀrares Äsikter, detta utifrÄn ett lÀroplansteoretiskt perspektiv. Begreppen lÀroplanskoder och arenor har anvÀnts som analysverktyg. Resultatet visar att de deltagande lÀrarna till stor del Àr överens om att skolans roll och uppdrag bÄde Àr att förmedla kunskaper och demokratiska vÀrden till elever, att bÄde kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget Àr lika viktiga, men att demokratiuppdraget ÀndÄ vÀger lite tyngre.

Bara en hysterisk mamma? : FörÀldraröster om skolans hanterande av elever utan fullstÀndiga betyg.

Följande undersökning utgÄr ifrÄn intervjuer med förÀldrar till elever som saknar fullstÀndiga grundskolebetyg. Dessa förÀldraintervjuer speglar pÄ sÄ sÀtt skolans vardagsproblem och de utvecklingsbehov som föreligger inom gymnasieskolans frirum. Framför allt betonas att förÀldrarna bör ses som en resurs i skolans kartlÀggning av elever, men ocksÄ att skolan bör ha ett processinriktat förhÄllningssÀtt. Att lÀs- och skrivsvÄrigheter kan ligga till grund för en stor del skolproblematik betonas, men ocksÄ att goda relationer bereder stora möjligheter att arbeta konstruktivt kring dessa elever..

Hand, hjÀrta och huvud : En studie om skolans resurser och deras betydelse för elevers resultat

Studien undersöker sambandet mellan skolans resurser och elevresultaten i engelska Är nio i en medelstor stad i Mellansverige. Syftet Àr att genom enkÀtundersökningar och intervjuer studera vilken inverkan skolans resurser har pÄ elevernas studieresultat i engelska. Studien utfördes genom intervjuer med rektorer pÄ ett antal skolor, samt genom analyser av resultatstatistik frÄn Skolverket.Resultaten som presenteras visar att det gÄr att se ett samband mellan elevernas resultat och skolornas resurser sÄsom tid, gruppstorlek och organisation. Vidare framgÄr att verksamheten i engelskundervisning varierar stort och att kontinuiteten överlag Àr dÄlig.  .

Grovt talsprÄk - En undersökning om ungdomars anvÀndande av grovt talsprÄk och om vad skolans uppdrag Àr nÀr det gÀller att motverka detta

Uppsatsen handlar om ungdomars anvĂ€ndande av grovt talsprĂ„k. Varför anvĂ€nder sig ungdomar av grovt talsprĂ„k och nĂ€r gör de det? Vilket Ă€r skolans uppdrag, nĂ€r det gĂ€ller att försöka motverka det grova talsprĂ„ket? Syftet med undersökningen Ă€r att undersöka orsakerna till ungdomars anvĂ€ndande av grovt talsprĂ„k och samtidigt ge en inblick i vad pedagoger i skolans vĂ€rld kan göra och bör tĂ€nka pĂ„ för att försöka motverka detta.I litteraturdelen redogörs för teorier om hur grupptillhörighet, slang och attityder till sprĂ„ket kan pĂ„verka ungdomars talsprĂ„k. Även skolans roll som samhĂ€llsfostrare tas upp. Undersökningen grundar sig pĂ„ intervjuer med tolv elever i Ă„r sex och tolv elever i Ă„r nio.

Varför Kunskap?

Syftet med denna studie Àr att analysera och problematisera motivation och lÀrande i skolans struktur och jÀmföra med hur det kan se ut i andra strukturer. För att uppnÄ detta kommer det att redogöras för olika perspektiv pÄ motivation och lÀrande. Den verksamhet vars struktur som valdes för att jÀmföra med skolans Àr den vid utveckling och programmering av öppen programvara. Anledningen till att just denna verksamhet valdes Àr att det först och frÀmst fungerar som en social rörelse utan nÄgra yttre krav eller belöningar, utöver det stÄr kunskapen i centrum vilket gör den vÀldigt intressant ur ett lÀrandeperspektiv.Genom en systematisk litteraturstudie har nio olika studiers resultat sammanstÀllts och analyserats. Vi har tagit del av studier om struktur och motivation bakom utveckling och programmering av öppen programvara.

1 NĂ€sta sida ->